Τι είναι τα Structured Data
Τα Structured Data είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την ενίσχυση της ορατότητας των ιστοσελίδων στις μηχανές αναζήτησης. Με τη μορφή κώδικα, που ενσωματώνεται στα websites, βοηθούν τις μηχανές αναζήτησης και εφαρμογές όπως τα LLMs να κατανοήσουν καλύτερα το περιεχόμενο.
Ουσιαστικά, τα Structured Data ή δομημένα δεδομένα είναι μια “γλώσσα επικοινωνίας”. Αυτή η γλώσσα επιτρέπει στα προγράμματα ανίχνευσης να διαβάσουν το περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας, να το ερμηνεύσουν και να εμφανίσουν τις πληροφορίες σας με μεγαλύτερη ακρίβεια και ταχύτητα.
Τι είναι το Schema Markup
Το Schema Markup είναι ένα εξειδικευμένο λεξιλόγιο (vocabulary) της γλώσσας επικοινωνίας για την περιγραφή των Structured Data. Οι Google, Bing, Yahoo και αργότερα η Yandex συνεργάστηκαν στο project Schema.org το 2011. Το project Schema.org ανέπτυξε μια σειρά προτύπων που επιτρέπουν την επισήμανση συγκεκριμένων στοιχείων, όπως άρθρα, εκδηλώσεις και προϊόντα. Από τότε, οι webmasters και οι SEO Experts χρησιμοποιούν αυτά τα πρότυπα για να παρουσιάσουν το περιεχόμενο των ιστοσελίδων τους στις μηχανές αναζήτησης.
Παράδειγμα Χρήσης του Schema Markup
Ως παράδειγμα μπορούμε να σκεφτούμε μια ιστοσελίδα, ένα food blog που περιλαμβάνει τόσο συνταγές, όσο και άρθρα για τη διατροφή. Ένας επισκέπτης της ιστοσελίδας θα δει τις εικόνες, θα διαβάσει τα κείμενα και θα μπορεί να ξεχωρίσει αμέσως αν πρόκειται για μια συνταγή ή για ένα άρθρο. Όμως, τα bots, τα προγράμματα ανίχνευσης των μηχανών αναζήτησης, δεν “βλέπουν” το περιεχόμενο, όπως οι άνθρωποι. Χρησιμοποιώντας, λοιπόν, το Schema Markup, εξηγούμε στα bots πως πρόκειται για μια ιστοσελίδα που περιέχει ένα άρθρο ή μια συνταγή.
Όταν η ιστοσελίδα αναφέρεται σε μια συνταγή μπορούμε να προσθέσουμε επιπλέον πληροφορίες όπως:
- Τα υλικά που απαιτούνται για την εκτέλεση της συνταγής
- Τον χρόνο προετοιμασίας και μαγειρέματος
- Την κατηγορία της συνταγή (γλυκά, σνακ)
- Την κουζίνα (ελληνική, μεσογειακή, γαλλική)
- Τις θερμίδες ανά μερίδα


3 Βασικές Μέθοδοι Structured Data
Τα Structured Data βασίζονται στη γλώσσα Schema.org, το οποίο παρέχει ένα κοινό λεξιλόγιο για την περιγραφή του περιεχομένου στις ιστοσελίδες. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να προσθέσετε δομημένα δεδομένα σε μια ιστοσελίδα, αλλά οι πιο συνηθισμένοι είναι τρεις: JSON-LD, Microdata και RDFa. Από αυτά τα 3 format η Google προτείνει τη χρήση του JSON-LD γιατί είναι ευκολότερο στην εφαρμογή, τη συντήρηση και δεν επηρεάζει την εμφάνιση της ιστοσελίδας.
- JSON-LD ( JavaScript Object Notation for Linked Data): Το JSON-Ld είναι ένα διαδεδομένο format γιατί είναι πιο ευανάγνωστο, είναι ιδιαίτερα δημοφιλές και είναι ιδανικό για την οργάνωση μεγάλων δεδομένων. Τα δεδομένα ενσωματώνονται σε ένα <script> tag, χωρίς να επηρεάζουν το υπάρχον HTML, καθιστώντας την υλοποίηση και συντήρηση πιο απλή. Επιπλέον, το JSON-LD μπορεί να προστεθεί δυναμικά μέσω JavaScript.
- Microdata: Τα Microdata ενσωματώνονται απευθείας στο HTML κώδικα μιας ιστοσελίδας χρησιμοποιώντας ειδικά attributes ( (itemscope, itemtype, itemprop).
- RDFa (Resource Description Framework in Attributes): Τα RDFa είναι μια επέκταση του HTML 5 και ενσωματώνονται απευθείας στο HTML, αλλά έχουν διαφορετικά attributes σε σύγκριση με τα Microdata.
Προσθήκη Schema Markup σε μια ιστοσελίδα
Η προσθήκη Schema Markup σε μια ιστοσελίδα μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους, ανάλογα με τις τεχνικές γνώσεις και την πλατφόρμα που χρησιμοποιείτε. Ας δούμε τις επιλογές αναλυτικά:
Προσθήκη JSON-LD Manual
Αυτή η μέθοδος σας δίνει τον πλήρη έλεγχο, αλλά θα πρέπει να είστε εξοικειωμένοι με τη χρήση HTML και JSON-LD.
Πώς να το κάνετε:
- Δημιουργήστε το Schema Markup που χρειάζεστε. Χρησιμοποιήστε το Schema.org για να εντοπίσετε το κατάλληλο schema για την επιχείρησή σας (π.χ. LocalBusiness, Product, FAQ).
- Δομήστε το JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data).
- Ενσωματώστε τον κώδικα στον ιστότοπό σας: Προσθέστε το στο <head> ή στο <body> των σχετικών σελίδων.
Χρήση Plugins για CMS (π.χ., WordPress)
Αν χρησιμοποιείτε CMS όπως το WordPress, υπάρχουν plugins που διευκολύνουν τη διαδικασία και δημιουργούν αυτόματα τα βασικά Markup Schemes. Αυτά τα plugins καθώς δεν απαιτοόυν γνώσεις κώδικα είναι ιδιαίτερα εύκολα στη χρήση
Yoast SEO: Παρέχει βασικό schema markup για SEO.
Rank Math SEO: Προσφέρει προσαρμόσιμες ρυθμίσεις schema.
Schema Pro: Εξειδικευμένο για δομημένα δεδομένα.
Χρήση Εργαλείων Δημιουργίας Schema Markup
Google Data Highlighter
Το Google Data Highlighter είναι ένα εργαλείο στο Google Search Console που επιτρέπει την προσθήκη markup χωρίς να χρειαστεί να προσθέσετε κώδικα στην ιστοσελίδα.
Πώς να το χρησιμοποιήσετε:
- Συνδεθείτε στο Google Search Console.
- Επιλέξτε το εργαλείο Data Highlighter.
- Καθορίστε τη διεύθυνση URL της σελίδας που θέλετε να προσθέσετε δομημένα δεδομένα.
- Επισήμανση στοιχείων (π.χ. τίτλος, τιμή, ημερομηνία) απευθείας από την προβολή της σελίδας.
- Αποθηκεύστε και εφαρμόστε.
TechnicalSEO.com Schema Generator.
Ένα χρήσιμο εργαλείο που δημιουργεί κώδικά είναι το TechnicalSEO.com Schema Generator.
Πώς να το χρησιμοποιήσετε:
- Εισάγετε τις πληροφορίες της επιχείρησής σας στο εργαλείο.
- Λάβετε τον παραγόμενο κώδικα.
- Ενσωματώστε τον στον ιστότοπό σας.
Έλεγχος και Βελτιστοποίηση
Μετά την προσθήκη των Structured Data, ελέγξτε τη σωστή ενσωμάτωση, διορθώστε πιθανά σφάλματα και ενημερώστε τις πληροφορίες ανάλογα. Τα εργαλεία που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε είναι το Rich Results Test της Google και Schema Markup Validator
Schema Markup και SEO
Η χρήση του Schema Markup είναι μια από τις τεχνικές του SEO που ενισχύουν την προσπάθεια καλύτερης κατάταξης και μεγαλύτερης προβολής μιας ιστοσελίδας. Γιατί, τα bots των μηχανών αναζήτησης ή οι υπόλοιπες εφαρμογές δεν χρειάζεται να επεξεργαστούν, να αναλύσουν τη φυσική γλώσσα (NLP) και να αποκωδικοποιήσουν το περιεχόμενο, αλλά λαμβάνουν στοιχεία άμεσα και οργανωμένα.
Για παράδειγμα, αν διαχειριζόμαστε την ιστοσελίδα ενός κομμωτηρίου, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε Schema Markup για να δηλώσουμε σημαντικές πληροφορίες όπως: το είδος της επιχείρησης, το τηλέφωνο, τη διεύθυνση, τις ώρες λειτουργίας, τους λογαριασμούς στα social media, τις αξιολογήσεις και τις υπηρεσίες που προσφέρει. Αυτό βοηθά τις μηχανές αναζήτησης να καταλάβουν το είδος της επιχείρησης να ξεχωρίσει στα αποτελέσματα αναζήτησης και να προσελκύσει περισσότερους πελάτες.
Χρησιμοποιώντας σωστά τα Schema Markup:
- Αυξάνουμε τις προβολές της ιστοσελίδας στα οργανικά αποτελέσματα.
- Κερδίζουμε περισσότερη επισκεψιμότητα από τις μηχανές αναζήτησης.
- Δημιουργούμε τις συνθήκες για μια καλύτερη εμπειρία των χρηστών.
Τα οφέλη του Schema Markup στο SEO
Η αύξηση των προβολών της ιστοσελίδας μέσω της χρήσης του Schema Markup συμβαίνει κυρίως επειδή το οργανωμένο και δομημένο περιεχόμενο βοηθά τις μηχανές αναζήτησης να κατανοήσουν καλύτερα τη θεματολογία και τη χρησιμότητα της ιστοσελίδας σας.
Ας δούμε πώς λειτουργεί αυτό πιο αναλυτικά:
Βελτιωμένη Κατανόηση του Περιεχομένου από τις Μηχανές Αναζήτησης
Το Schema Markup παρέχει δεδομένα σε δομημένη μορφή (structured data) που είναι εύκολα κατανοητά από τα bots των μηχανών αναζήτησης. Αντί να προσπαθήσουν να “αποκρυπτογραφήσουν” το περιεχόμενο της σελίδας σας μέσω ανάλυσης φυσικής γλώσσας, λαμβάνουν πληροφορίες όπως:
- Το είδος της επιχείρησης (π.χ., κομμωτήριο, εστιατόριο, κατάστημα).
- Τις ώρες λειτουργίας.
- Τοποθεσία.
- Τιμές υπηρεσιών ή προϊόντων.
- Αξιολογήσεις και κριτικές.
Αυτό σημαίνει ότι οι μηχανές αναζήτησης μπορούν να δείξουν τη σελίδα σας σε πιο στοχευμένα αποτελέσματα, αυξάνοντας την προβολή της.
Εμφάνιση σε Rich Snippets
Το Schema Markup επιτρέπει στη σελίδα σας να εμφανίζεται σε rich snippets στα αποτελέσματα αναζήτησης. Αυτά τα πρόσθετα στοιχεία κάνουν τη σελίδα σας πιο ελκυστική, αυξάνουν τα click-through rates (CTR) και ενισχύουν την ορατότητα έναντι του ανταγωνισμού. Για παράδειγμα:
- Οι αξιολογήσεις (με αστέρια) μιας υπηρεσίας.
- Τοποθεσία και χάρτες.
- Συνταγές με εικόνες, χρόνος προετοιμασίας κ.λπ.
- Συχνές ερωτήσεις (FAQs).
Ενίσχυση του Local SEO και Βελτίωση Προβολής σε Χάρτες
Ειδικά για τοπικές επιχειρήσεις, το Schema Markup για το Local Business παρέχει δεδομένα και ενισχύει την προβολή της επιχείρησης σε τοπικά αποτελέσματα, όπως στο Google Maps. Τα structured data που παρέχει:
- Διεύθυνση.
- Τηλέφωνο.
- Geo-coordinates (γεωγραφικά δεδομένα).
- Τρόποι επικοινωνίας.
Βελτίωση της Εμπειρείας του Χρήστη (User Experience)
Η εμπλουτισμένη παρουσίαση του περιεχομένου στα αποτελέσματα αναζήτησης κάνει πιο πιθανό οι χρήστες να βρουν τις πληροφορίες που χρειάζονται. Αυτό βελτιώνει τη συνολική εμπειρία και αυξάνει την επισκεψιμότητα.
O παράγοντας της ποιότητας στη χρήση των Schema Markup
Η Google παρέχει σχετικές οδηγίες για τη σωστή χρήση του Schema Markup. Δηλαδή, αυτό που πρέπει να προσέξουμε είναι πως δεν αρκεί να το χρησιμοποιούμε, πρέπει να υπάρχουν και η αντίστοιχη ποιότητα. Σύμφωνα λοιπόν, με τις οδηγίες της Google η ποιότητα διασφαλίζεται από τους εξής παράγοντες:
- Περιεχόμενο: Το περιεχόμενο των structured data πρέπει να είναι πρωτότυπο, επικαιροποιημένο και σχετικό με το περιεχόμενο της ιστοσελίδας. Το πρωτότυπο περιεχόμενο σημαίνει πως είναι μοναδικό και δεν είναι αντιγραμμένο από άλλες ιστοσελίδες.
- Επικαιροποιημένο: Το Το περιεχόμενο των structured data πρέπει να είναι πάντα ενημερωμένο. Αν, για παράδειγμα, μια τιμή προϊόντος αλλάξει, πρέπει να αλλάξει και στα structured data.
- Συνάφεια: Το περιεχόμενο των structured data πρέπει να σχετίζεται άμεσα με το περιεχόμενο της υπόλοιπης σελίδας. Αν προσθέσουμε structured data για ένα προϊόν σε μια σελίδα που μιλάει για μια υπηρεσία, οι μηχανές αναζήτησης θα μπερδευτούν και μπορεί να μην εμφανίσουν τα αποτελέσματα που θέλουμε.
- Αρτιότητα: Η αρτιότητα στα structured data είναι απαραίτητη για να δημιουργήσουμε rich snippets υψηλής ποιότητας που θα βοηθήσουν την ιστοσελίδα μας να ξεχωρίσει στα αποτελέσματα αναζήτησης και να προσφέρει στους χρήστες μια καλύτερη εμπειρία.
- Θέση: Τα structured data πρέπει να τοποθετούνται στην σελίδα που περιγράφουν
- Σαφήνεια: Θα πρέπει να χρησιμοποιείται ο πιο εξειδικευμένος τύπος και ονόματα ιδιοτήτων που ορίζονται από το schema.org.
- Εικόνες: Οι εικόνες που καθορίζονται στα δομημένα δεδομένα πρέπει να είναι σχετικές με τη σελίδα και προσβάσιμες από την Google.
Με την αποτελεσματική χρήση, εξασφαλίζουμε ότι τα structured data θα γίνουν κατανοητά από την Google και θα εμφανίζονται ως εμπλουτισμένα αποτελέσματα, βελτιώνοντας την ορατότητα και την εμπειρία των χρηστών.