Summary: Ανακαλύψτε πώς το Content Mapping μπορεί να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής σας στο πλαίσιο του Content Marketing προσαρμόζοντας το περιεχόμενο στις ανάγκες του κοινού και στα στάδια του Customer Journey. Μάθετε πώς να αυξήσετε τις πωλήσεις και να δημιουργήσετε εξατομικευμένο περιεχόμενο που οδηγεί σε μεγαλύτερη αλληλεπίδραση
Παραγωγή Περιεχομένου χωρίς Αποτελέσματα
Σας έχει τύχει να γράφετε συνεχώς για το blog σας ή να ποστάρετε τακτικά στα social media, αλλά να μη βλέπετε τα αποτελέσματα που θέλετε; Παρατηρείτε ότι το κοινό αλληλεπιδρά με τις αναρτήσεις σας, σχολιάζει και κάνει like, αλλά δεν προχωρά στην αγορά των προϊόντων ή υπηρεσιών σας;
Αυτό είναι ένα συνηθισμένο πρόβλημα που μπορεί να οφείλεται στην έλλειψη στρατηγικής στη δημιουργία περιεχομένου ή στη μη σωστή στόχευση του αγοραστικού κοινού. Η χρήση του content mapping μπορεί να σας βοηθήσει να προσαρμόσετε την επικοινωνία σας ανάλογα με το πού βρίσκεται ο πελάτης σας στο Customer Journey, βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητα των αναρτήσεών σας και οδηγώντας σε αυξημένες πωλήσεις.
Τι είναι το Content Mapping;
Tο content mapping ή στα ελληνικά χαρτογράφηση περιεχομένου είναι μια συστηματική μέθοδος δημιουργίας και διανομής περιεχομένου.
Η αποτελεσματικότητά της βρίσκεται στο γεγονός ότι συνδέει τους επιχειρηματικούς στόχους με τις ανάγκες του κοινού και τη συνολική στρατηγική περιεχομένου. Μην το σκέφτεστε ως μια απλή λίστα θεμάτων.
Δεν περιορίζεται απλώς στη δημιουργία περιεχομένου, αλλά περιλαμβάνει την ανάλυση των αναγκών του κοινού-στόχου, τον καθορισμό των σταδίων στο ταξίδι του αγοραστή και τη σύνδεση αυτών των στοιχείων με τις επιχειρηματικές προτεραιότητες.
Xρησιμοποιώντας το Content Map εξασφαλίζουμε πως το περιεχόμενο δεν είναι τυχαίο, αλλά στοχευμένο και ευθυγραμμισμένο με τη συνολική στρατηγική της επιχείρησης, προκειμένου να αυξηθεί η αποτελεσματικότητά του.
To content mapping λοιπόν είναι μια συστηματική (συχνά και οπτική) αναπαράσταση του πώς το περιεχόμενο υποστηρίζει τα διάφορα στάδια του ταξιδιού του πελάτη.
Ο στόχος του είναι να οδηγήσει αποτελεσματικά τους δυνητικούς πελάτες στην αγορά μιας υπηρεσίας ή ενός προϊόντος. Γιατί κάθε κομμάτι περιεχομένου που δημιουργείται, εξυπηρετεί έναν συγκεκριμένο σκοπό σε αυτή τη διαδικασία.
Τα 3 +1 βήματα για τη δημιουργία ενός χάρτη περιεχομένου
Κατανόηση του Κοινού – Στόχου
Πριν δημιουργήσετε οποιοδήποτε περιεχόμενο που προωθεί την επιχείρησή σας, είναι σημαντικό να γνωρίζετε το κοινό-στόχο σας.
Η ανάπτυξη buyer personas θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε τις ανάγκες, τις επιθυμίες και τα ενδιαφέροντα του κοινού σας.
Αυτές οι personas βασίζονται σε πραγματικά δεδομένα πελατών και έρευνα αγοράς, παρέχοντας ένα λεπτομερές προφίλ των ιδανικών πελατών σας. Δεν είναι απλές εικασίες, που βασίζονται στο ένστικτο, αλλά σε πραγματικά δεδομένα. Για αυτό τον λόγο μας βοηθούν στη λήψη αποφάσεων με βάση πραγματικά στοιχεία και όχι υποθέσεις.
Target Audience – Το Κοινό-Στόχος θα φέρει την επιτυχία στην επιχείρησή σας
Χαρτογράφηση του Customer Journey
O χάρτης περιεχομένου βασίζεται στην αγοραστική διαδρομή – τα βήματα που ακολουθεί ένας πιθανός πελάτης από την πρώτη επαφή με το brand μέχρι την τελική αγορά.
Η κατανόηση αυτών των σταδιών είναι απαραίτητη για να παρέχετε το κατάλληλο περιεχομένο σε κάθε σημείο της πορείας του.
Οι τρεις φάσεις στη διαδρομή ενός πελάτη είναι:
Awareness: Στη φάση του Awareness ένας πελάτης μαθαίνει για ένα προϊόν ή υπηρεσία και συνειδητοποιεί πως το χρειάζεται.
Consideration: Σε αυτή τη φάση, ο πελάτης εξετάζει τις διάθεσιμες επιλογές του και συγκρίνει τα προϊοντα ή τις υπηρεσίες
Decision: Ο πελάτης πλέον βρίσκεται στο στάδιο της απόφασης και λαμβάνει την τελική απόφαση αγοράς ή μη.
Καθορισμός των Επιχειρηματικών Στόχων
Το επόμενο βήμα στη διαδικασία δημιουργίας του Content Map είναι ο καθορισμός σαφών επιχειρηματικών στόχων. Γιατί ο καθορισμός των στόχων θα δώσει μια ξεκάθαρη εικόνα για τα αποτελέσματα των προσπαθειών σας.
Όταν έχουμε σαφείς στόχους, κάθε ανάρτηση, βίντεο, δελτίο τύπου, κάθε κομμάτι περιεχομένου έχει ένα συγκεκριμένο σκοπό. Και οι μετρήσιμοι στόχοι μας επιτρέπουν αν παρακολουθούμε τα αποτελέσματα και να κάνουμε τις απαραίτητες προσαρμογές, όπου χρειάζεται.
Για παράδειγμα οι επιχειρηματικοί σας στόχοι μπορεί να είναι η αύξηση της επισκεψιμότητας στην ιστοσελίδας κατά 15% στο επόμενο τρίμηνο, η αύξηση των leads σε 50 leads κάθε μήνα, η αύξηση της αναγνωρισιμότητας του brands σας, η αύξηση των πωλήσεων.
Content Audit – Αξιολόγηση του διαθέσιμου περιεχομένου
To Content Audit, ο έλεγχος του υφιστάμενου περιεχομένου σας, είναι ένα σημαντικό στάδιο για τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού Content Map.
Θα πρέπει να αξιολογήσουμε όλο το περιεχομένο που είναι δημοσιευμένο στον ιστότοπό σας, στους λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στις αναφορές σε άλλες ιστοσελίδες ή πλατφόρμες.
Στη συνέχεια θα πρέπει να το κατηγοριοποιήσουμε στις διάφορες μορφές που έχει το περιεχομένο: κείμενο, βίντεο, εικόνες. Τι υλικό έχουμε δημοσιεύσει; Είναι blogposts, άρθρα, δελτία τύπου, video tutorials, φωτογραφίες, case studies ή αξιολογήσεις πελατών;
Να ελέγξουμε την ποιότητα του περιεχομένου, την απήχηση που έχει στο κοινό, την αλληλεπίδραση που έχει προκαλέσει. Σε αυτό το σημείο μπορούμε να ελέγξουμε στοιχεία όπως τις επισκέψεις που προκάλεσε ένα συγκεκριμένο άρθρο, την προέλευση των επισκέψεων: ήταν από τις μηχανές αναζήτησης ή από άλλες ιστοσελίδες; Τον χρόνο παραμονής στην ιστοσελίδα μας, τις κοινοποιήσεις στα κοινωνικά δίκτυα κ.τ.λ.
Να κατατάξουμε το περιεχόμενο σύμφωνα με τις διαφορετικές Buyer Personas και τα στάδια του Customer Journey. Και τέλος να εκτιμήσουμε τη συνοχή του με τους επιχειρηματικούς μας στόχους.
Ο έλεγχος του υφιστάμενου περιεχομένου μπορεί να μας δώσει σημαντικές πληροφορίες. Να δούμε τι λειτουργεί και τι δε λειτουργεί προς όφελος της επιχείρησής μας. Να ελέγξουμε αν έχουμε εστιάσει υπερβολικά σε μια persona ή σε ένα στάδιο του Customer Journey. Να εντοπίσουμε τα κενά που υπάρχουν στη στρατηγική του περιεχομένου, να ελέγξουμε τα δυνατά σημεία, τις αδυναμίες και πως μπορούμε να βελτιώσουμε το περιεχόμενο.
Δημιουργία του Content Map με βάση τις Buyer Personas, το Customer Journey και τους Επιχειρηματικούς Στόχους
Έχοντας κατανοήσει το κοινό-στόχο και την πορεία που ακολουθούν οι πελάτες μας από την πρώτη γνωριμία ως την αγορά, μπορούμε να προχωρήσουμε στη δημιουργία του χάρτη περιεχομένου.
Παράδειγμα Χρήσης του Content Mapping: Persona – Σοφία, Αγορές από Fast Fashion
Για να κατανοήσουμε καλύτερα πώς λειτουργεί το content mapping στην πράξη, ας εξετάσουμε το παράδειγμα της Σοφίας, μιας αγοραστή fast fashion που επιθυμεί να κάνει πιο βιώσιμες επιλογές, αλλά προβληματίζεται για το κόστος και την ποιότητα της slow fashion.
Περιγραφή Επιχείρησης: Το eShop μας
Η επιχείρησή μας είναι ένα online κατάστημα γυναικείας ένδυσης, το οποίο ειδικεύεται στη βιώσιμη μόδα. Προσφέρουμε μια προσεκτικά επιλεγμένη συλλογή από υψηλής ποιότητας ρούχα που συνδυάζουν τη μόδα με την ηθική και τη βιωσιμότητα. Κάθε κομμάτι της συλλογής μας επιλέγεται με γνώμονα τη μακροχρόνια χρήση, τον σεβασμό προς το περιβάλλον και τη δίκαιη παραγωγή.
Ως επιχείρηση, αναγνωρίζουμε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι καταναλώτριες, όπως η Σοφία, που θέλουν να κάνουν τη μετάβαση από το fast fashion στη slow fashion. Έχουμε δημιουργήσει μια στρατηγική περιεχομένου που καθοδηγεί αυτές τις καταναλώτριες σε κάθε στάδιο του ταξιδιού τους, από την ενημέρωση μέχρι την απόφαση αγοράς.
Customer Journey: Awareness
Η Σοφία βρίσκεται στo στάδιο της ενημέρωσης. Αν και αγοράζει συχνά από fast fashion brands λόγω χαμηλού κόστους και των τελευταίων τάσεων, αρχίζει να συνειδητοποιεί τις αρνητικές επιπτώσεις αυτών των αγορών στο περιβάλλον και την ηθική. Αναζητά πληροφορίες για το πώς μπορεί να κάνει μια πιο υπεύθυνη επιλογή, αλλά δεν ξέρει από πού να ξεκινήσει.
Ιδέες Περιεχομένου για το στάδιο της Ενημέρωσης
- Άρθρα ή infographics που εξηγούν “Το Πραγματικό Κόστος του Fast Fashion” και γιατί πρέπει να επανεξετάσει τις καταναλωτικές της συνήθειες.
- Οδηγός με τίτλο “5 Σημάδια Ότι το Fast Fashion Βλάπτει τον Πλανήτη και Πώς να Αλλάξεις”.
- Σειρά στα social media που παρουσιάζει τι είναι η slow fashion και ιστορίες ατόμων που έχουν ήδη κάνει τη μετάβαση.
Customer Journey: Consideration
Σε αυτό το στάδιο, η Σοφία έχει ήδη καταλήξει ότι θέλει να αγοράζει πιο βιώσιμα, αλλά εξακολουθεί να έχει απορίες για το κόστος και ποιες επιλογές είναι διαθέσιμες. Αναζητά λύσεις και πληροφορίες για να καταλήξει σε μια απόφαση.
Ιδέες Περιεχομένου για το στάδιο της Εξέτασης
- Οδηγός με τίτλο “Slow Fashion με Προϋπολογισμό: Πώς να Δημιουργήσεις Μια Βιώσιμη Ντουλάπα Χωρίς να Ξοδέψεις Περιουσία”.
- Πίνακας σύγκρισης “Εναλλακτικές στο Fast Fashion: Προσιτά Slow Fashion Brands που Πρέπει να Γνωρίζεις”.
- Λίστα ελέγχου για “Το Κιτ Εκκίνησης Capsule Wardrobe: Βασικά Κομμάτια για Μινιμαλιστικό Στυλ”, για να δει πώς μπορεί να συνδυάσει υψηλής ποιότητας κομμάτια με οικονομία.
Customer Journey: Decision
Η Σοφία είναι πλέον έτοιμη να κάνει την πρώτη της αγορά από ένα slow fashion brand, αλλά χρειάζεται λίγη επιπλέον καθοδήγηση και επιβεβαίωση για την ποιότητα και τη βιωσιμότητα των προϊόντων.
Ιδέες Περιεχομένου για το στάδιο της Απόφασης
- Προσφορά με έκπτωση για την πρώτη της αγορά slow fashion, για να την ενθαρρύνει να κάνει τη μετάβαση.
- Πρόγραμμα “Προσωπικής Συμβουλευτικής Στυλ” που την καθοδηγεί να επιλέξει τα σωστά βιώσιμα κομμάτια για τις ανάγκες της.
- Βίντεο ή μελέτη περίπτωσης που εξηγεί γιατί η επένδυση σε slow fashion είναι μακροπρόθεσμα αποδοτική, από άποψη ποιότητας και διάρκειας.
Η χαρτογράφηση περιεχομένου είναι ένα ισχυρό εργαλείο που μας βοηθά να προσαρμόζουμε το μήνυμα και τις στρατηγικές μας στις ανάγκες και τα στάδια του ταξιδιού του πελάτη. Στην περίπτωση της Σοφίας, η χρήση του σωστού περιεχομένου σε κάθε στάδιο μπορεί να τη βοηθήσει να μεταβεί από μια αγοραστή fast fashion σε μια υποστηρίκτρια της slow fashion, οδηγώντας παράλληλα σε πιο ποιοτικές και βιώσιμες επιλογές.
Με την κατάλληλη στρατηγική, το eShop μας μπορεί να προσελκύσει και να καθοδηγήσει καταναλώτριες όπως η Σοφία, βοηθώντας τες να κάνουν πιο συνειδητές επιλογές, ενώ παράλληλα ενισχύει την αναγνωρισιμότητα και τις πωλήσεις μας.
Τα πλεονεκτήματα δημιουργίας ενός Content Map
Η χαρτογράφηση περιεχομένου μας βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα τους πελάτες μας, πως αναζητούν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προσφέρει μια εταιρεία. Αποκαλύπτει τις πραγματικές ανάγκες των πελατών μας μέσα από δεδομένα. Mπορούμε να δημιουργήσουμε περιεχόμενο που είναι άμεσα σχετικό και χρήσιμο για αυτούς, αυξάνοντας την αλληλεπίδραση με την εταιρεία.
Όταν οι επιχειρήσεις κατανοούν τις ανάγκες των πελατών τους, μπορούν να παρέχουν προϊόντα και υπηρεσίες που πραγματικά τους ικανοποιούν. Και οι πελάτες με τη σειρά τους εμπιστεύονται την επιχείρηση γιατί αισθάνονται συνδεδεμένοι με τις επιχειρήσεις που δείχνουν ότι τους κατανοούν και ενδιαφέρονται για τις ανάγκες τους.
Αυτή η πελατοκεντρική προσέγγιση προσφέρει:
- Παραγωγή εξατομικευμένου περιεχομένου που οδηγεί σε μεγαλύτερη αλληλεπίδραση.
- Συνεκτική εμπειρία για τους δυνητικούς και μελλοντικούς πελάτες
- Λήψη αποφάσεων που στηρίζονται σε πραγματικά δεδομένα και όχι σε υποθέσεις
- Εξοικονόμηση πόρων.