Το Performance Marketing είναι μία από τις τακτικές του Digital Marketing που βασίζεται στα αποτελέσματα.

Oι διαφημιζόμενοι πληρώνουν μόνο όταν επιτευχθεί μια συγκεκριμένη ενέργεια ή αποτέλεσμα, όπως είναι τα κλικ, οι πωλήσεις ή οι νέοι πελάτες (leads).

Το Performance Marketing έχει γίνει ένας από τους πιο αγαπημένους όρους των digital marketers και των digital agencies τα τελευταία χρόνια. Κι όχι άδικα. Γιατί μέχρι και πρόσφατα όλοι αναγνώριζαν πως το Marketing και η Διαφήμιση είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά ήταν δύσκολο να προσδιοριστεί με ακρίβεια πόσο αποτελεσματική ήταν κάθε καμπάνια. 

Αυτή η δυσκολία στη μέτρηση της απόδοσης μιας διαφημιστικής καμπάνιας ή μιας στρατηγικής έχει μειωθεί με τη χρήση της τεχνολογίας και για αυτό πλέον είναι πολύ δημοφιλής ανάμεσα στους marketers.

Τι είναι το Performance Marketing

Ο όρος Performance Marketing χρησιμοποιείται για να περιγράψει τόσο το ευρύ φάσμα των υπηρεσιών που μπορούν να προσφέρουν οι marketers — όπως διαφήμιση με πληρωμή ανά κλικ (PPC), affiliate marketing και στοχευμένες email καμπάνιες — όσο και τα συγκεκριμένα αποτελέσματα που μπορούν να επιτύχουν: αύξηση πωλήσεων, δημιουργία νέων leads και βελτίωση της διαδικασίας απόκτησης νέων πελατών. 

Με το Performance Marketing εστιάζουμε σε μετρήσιμες επιδόσεις κι οι επιχειρήσεις μπορούν να βελτιστοποιήσουν τις στρατηγικές μάρκετινγκ τους για να επιτύχουν συγκεκριμένους στόχους με αποδοτικό τρόπο.

Η ιστορία του όρου Performance Marketing

Ο όρος Performance Marketing καθιερώθηκε το 2008, αν και οι πρακτικές του στηριζόμενες στο Affiliate Marketing υπήρχαν ήδη από τη δεκαετία του 1990.

CDNOW

Το 1994, το αμερικανικό online κατάστημα μουσικής CDNOW άρχισε να μοιράζεται έσοδα με τους ιδιοκτήτες ιστοσελίδων για τις πωλήσεις που προέρχονταν από διαφημίσεις στις ιστοσελίδες τους.

Amazon

Το 1996 η Amazon προώθησε το δικό της πρόγραμμα affiliate marketing, το Amazon Associates Program. Αυτό το πρόγραμμα επέτρεψε σε websites  και publishers να κερδίζουν προμήθειες προωθώντας προϊόντα της Amazon. Όταν ένας επισκέπτης κάνει κλικ σε έναν σύνδεσμο affiliate και αγοράζει ένα προϊόν, ο και ο publisher λαμβάνει ένα ποσοστό επί της πώλησης.

Google Adwords

Το 2000, το AdWords από την Google έθεσε τα θεμέλια για το σημερινό Performance Marketing. Το Adwords επιτρέπει στους διαφημιστές να τοποθετούν διαφημίσεις για συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google και να τις προβάλλουν σε χρήστες που ενδιαφέρονταν πραγματικά για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους.

Τα Βασικά Χαρακτηριστικά του Performance Marketing

Τα τελευταία χρόνια το Performance Marketing έχει εξελιχθεί σημαντικά χρησιμοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, αλλά και τις μεταβαλλόμενες συμπεριφορές του κοινού σε σχέση με τις αγορές αλλά και τη ψυχαγωγία. Το 2024 τα βασικά χαρακτηριστικά περιλάμβάνουν.

Προτεραιότητα στον Χρήστη και όχι στο Διαφημιστικό Περιβάλλον

Η παρακολούθηση της συμπεριφοράς των χρηστών αποκαλύπτει πολύτιμες πληροφορίες για τα ενδιαφέροντά τους και τις προθέσεις τους.  Αντί να εστιάζουμε απλώς στην τοποθέτηση της διαφήμισης σε συγκεκριμένες σελίδες ή πλατφόρμες, με το performance marketing χρησιμοποιούμε τα δεδομένα των χρηστών για να στοχεύσούμε συγκεκριμένα άτομα με βάση τα ενδιαφέροντά τους, τις συμπεριφορές τους και τις δημογραφικές τους πληροφορίες. 

Προσανατολισμός στα Δεδομένα

H στόχευση με βάση τα δεδομένα αποτελεί το κλειδί για την προβολή αποτελεσματικής και σχετικής διαφήμισης στους χρήστες. Μέσω της ανάλυσης των δεδομένων (data – driven marketing) οι επιχειρήσεις έχουν πρόσβαση πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τα ενδιαφέροντα και τις προθέσεις των χρηστών. 

Για παράδειγμα, αν οι χρήστες που βλέπουν μια διαφήμιση για αθλητικά παπούτσια και στη συνέχεια επισκέπτονται την ιστοσελίδα του διαφημιζόμενου, οι διαφημιζόμενοι μπορούν να κατανοήσουν ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για το προϊόν και να προσαρμόσουν ανάλογα τις καμπάνιες τους.

Χρήση Διαφορετικών Καναλιών

Οι διαφημιστές χρησιμοποιούν διαφορετικά κανάλια online marketing, όπως οι μηχανές αναζήτησης, τα social media, το email marketing και το affiliate marketing για να πετύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Η πολυκαναλική προσέγγιση (Omnichannel marketing) δίνει τη δυνατότητα στους διαφημιστές να φτάσουν σε ένα ευρύ κοινό μέσω διαφορετικών πλατφορμών, ενισχύοντας την παρουσία και την επίδραση των διαφημίσεων.

Εστίαση σε Μετρήσιμα Αποτελέσματα

Οι επιχειρήσεις πληρώνουν μόνο για μετρήσιμα αποτελέσματα, όπως κλικ, leads ή πωλήσεις και όχι για τις εμφανίσεις διαφημίσεων. Η εστίαση στα μετρήσιμα αποτελέσματα επιτρέπει την αξιολόγηση της απόδοσης (ROI)  και την καλύτερη διαχείριση του budget.  

Συνεχής Βελτιστοποίηση

Οι καμπάνιες Performance Marketing βελτιστοποιούνται συνεχώς με βάση τα δεδομένα, με στόχο τη μεγιστοποίηση της απόδοσης επένδυσης (ROI).

Τα κανάλια του Performance Marketing

Η επιτυχία στο Performance Marketing έγκειται στη σωστή επιλογή και τον συνδυασμό των καναλιών διαφήμισης, ανάλογα με τους στόχους της καμπάνιας, το κοινό-στόχο και τον προϋπολογισμό.

Affiliate marketing 

Ένας συνεργάτης χρησιμοποιεί έναν κωδικό συνεργατη ή έναν σύνδεσμο για να προωθήσει έναν διαφημιστή στο κοινό του και πληρώνεται παρακολουθώντας τις μετατροπές από τον μοναδικό του σύνδεσμο.

Pay-per-click διαφήμιση (PPC) σε Google Ads, Bing Ads

Ο διαφημιζόμενος πληρώνει μόνο όταν κάποιος χρήστης κάνει κλικ στη διαφήμιση. Η διαφήμιση στις πλατφόρμες Google Ads και Bing Ads έχουν το πλεονέκτημα να προσφέρουν άμεσα μετρήσιμα αποτελέσματα, ακριβής στόχευση του κοινού και έλεγχο του κόστοuς

Display Διαφήμιση

Ο διαφημιζόμενος προβάλλει τις υπηρεσίες και τα προϊόντα του με banners, φωτογραφίες και βίντεο σε ιστοσελίδες και apps χρησιμοποιώντας πλατφόρμες όπως το Google Display Network, ή programmatic πλατφόρμες όπως το The Trade Desk, Amazon DSP, Mediamath 

Social Media Διαφήμιση

Μια επιχείρηση μπορεί να χρησιμοποιήσει τις πλατφόρμες όπως Facebook Ads, Instagram Ads, LinkedIn Ads, Twitter Ads, TikTok Ads και να προβάλει τις διαφημίσεις της χρησιμοποιώντας δεδομένα δημογραφικά, γεωγραφικά και συμπεριφοράς των χρηστών. Επιπλέον, μπορεί να επενδύσει σε UGC (User Generated Content) περιεχόμενο ή σε συνεργασίες με influencer

Οι βασικοί δείκτες απόδοσης (KPIs) του Performance Marketing

CPC – Cost Per Click

Το CPC, που σημαίνει Cost Per Click, στα ελληνικά Κόστος Ανά Κλικ, είναι ένα μοντέλο πληρωμής για διαφήμιση στο διαδίκτυο. Με το CPC, οι επιχειρήσεις πληρώνουν μόνο όταν κάποιος χρήστης κάνει κλικ στη διαφήμισή τους.

CPA – Cost Per Acquisition

To CPA, που σημαίνει Cost Per Acquisition, στα ελληνικά Κόστος Ανά Απόκτηση, είναι παρόμοιο με το CPC (Cost Per Click) αλλά με μια μικρή διαφοροποίηση. Ενώ το CPC εστιάζει στον αριθμό των κλικ που λαμβάνει μια διαφήμιση, το CPA επικεντρώνεται στο συνολικό κόστος απόκτησης ενός νέου πελάτη.

Conversion Rate

To Conversion Rate, στα ελληνικά το Ποσοστό Μετατροπής, μετράει το ποσοστό των επισκεπτών που ολοκληρώνουν μια επιθυμητή ενέργεια (Conversion) σε σχέση με το συνολικό αριθμό των κλικ.

ROAS ( Return On Ad Spend)

To ROAS, που σημαίνει Return on Ad Spend, στα ελληνικά Απόδοση Διαφημιστικής Δαπάνης μετράει πόσα έσοδα παράγονται για κάθε ευρώ που δαπανάται για διαφήμιση. Πιο συγκεκριμένα, ο υπολογισμός του ROAS γίνεται με τον ακόλουθο τύπο: ROAS = Συνολικά Έσοδα / Συνολική Δαπάνη Διαφήμισης.
Για παράδειγμα, εάν μια επιχείρηση δαπανήσει 100€ για διαφημίσεις και λάβει 400€ σε πωλήσεις από αυτές τις διαφημίσεις, τότε το ROAS της θα είναι 4:1. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε 1€ που δαπανήθηκε για διαφήμιση, η επιχείρηση κέρδισε 4€.

CLV – Customer Lifetime Value

To CLV, που σημαίνει Customer Lifetime Value, στα ελληνικά Αξία Ζωής Πελάτη υπολογίζει το συνολικό κέρδος που αποφέρει ένας πελάτης σε μια επιχείρηση. Το CLV υπολογίζεται συνήθως με βάση το μέσο όρο αξίας της αγοράς, με το μέσο όρο του αριθμό αγορών και το μέσο όρο της διάρκειας ζωής ενός πελάτη. Σε αυτό το metrics δηλαδή το ιστορικό των αγορών, η συχνότητα των αγορών και η αξία των αγορών ενός πελάτη είναι οι πιο σημαντικοί παράγοντες

Performance Marketing: Πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα και προκλήσεις

Το Performance Marketing προσφέρει στους διαφημιστές τη δυνατότητα να επιτυγχάνουν καλύτερα αποτελέσματα με μεγαλύτερη ακρίβεια και αποτελεσματικότητα, ενώ παράλληλα παρέχει τη διαφάνεια και την ευελιξία που απαιτείται για την επιτυχία σε ένα δυναμικό και συνεχώς μεταβαλλόμενο διαφημιστικό περιβάλλον. Ωστόσο, το Performance Marketing έχει κάποια μειονεκτήματα που πρέπει να τα λάβουμε υπόψη μας στο σχεδιασμό της στρατηγικής 

H πρόκληση των δεδομένων

Τα δεδομένα, τα οποία μπορούν να δώσουν εξαιρετικά αποτελέσματα για τις διαφημιστικές καμπάνιες μας, δημιουργούν ζητήματα ιδιωτικότητας και πλέον υπάρχει 

  • Αυστηρότερη νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων (GDPR).
  • Περιορισμοί στη συλλογή και χρήση δεδομένων τρίτων (Third – Party Cookies).
  • Αυξημένη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών για τη χρήση των προσωπικών δεδομένων αλλά και κούραση από την υπερβολική έκθεση σε διαφημίσεις με την αυξημένη χρήση adblockers.  

Αλλαγές των Αλγορίθμων

Οι αλλαγές στους αλγορίθμους των πλατφορμών (όπως το Facebook ή η Google) ενδέχεται να επηρεάζουν την απόδοση των καμπανιών, απαιτώντας συνεχείς προσαρμογές και στρατηγικές αναθεωρήσεις.

Πολυπλοκότητα, Ανταγωνισμός και Κόστος

Η χρήση διαφορετικών καναλιών και η συνεχής βελτιστοποίηση μπορεί να απαιτούν εξειδικευμένη γνώση και πόρους, αυξάνοντας την πολυπλοκότητα και το κόστος διαχείρισης των διαφημιστικών καμπανιών.

Οι καμπάνιες Performance Marketing έχουν δημιουργήσει αυξημένο ανταγωνισμό σε δημοφιλείς πλατφόρμες, έχουν αυξήσει το κόστος της διαφήμισης και πλέον συχνά χάνεται το πλεονέκτημα της διαφοροποίησης καθώς αρκετές φορές απουσιάζει η καινοτομία αλλά κυρίως απουσιάζει το Unique Selling Proposition.

Οι περισσότερες μικρές επιχειρήσεις που επενδύουν στο Performance Marketing, δεν προσπαθούν καθόλου να αναπτύξουν μια μοναδική πρόταση προς την αγορά και να προβάλλουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ Performance Marketing και Digital Marketing;

H διαφορά ανάμεσα στο Performance και στο Digital Marketing είναι η διαφορά ανάμεσα στην τακτική και τη στρατηγική. Το Digital Marketing εκφράζει τη στρατηγική και το μακροπρόθεσμο όραμα, τους συνολικούς στόχους μιας επιχείρησης. Δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια επιτυχημένη online παρουσία. Το Performance Marketing ως μια τακτική εστιάζει στα άμεσα και μετρήσιμα αποτελέσματα με συγκεκριμένους στόχους, χρονοδιάγραμμα και KPIs. 

Στη θέση συμπεράσματος

Το Performance Marketing μπορεί να είναι εξαιρετικά αποδοτικό αν συνδυαστεί με άλλες τακτικές του Digital Marketing. Στόχος είναι η δημιουργία πρωτότυπου περιεχομένου, η έμφαση στην εμπειρία του χρήστης και η καλλιέργεια μακροπρόθεσμων σχέσεων με το καταναλωτικό κοινό.


Περισσότερα Άρθρα για το Performance Marketing, το Digital Marketing και το SEO


Τι είναι το SEO

Τι είναι το SEO και Πως Λειτουργεί

Ανακαλύψτε τι είναι το SEO, ποια είναι η σημασία του για έναν ιστότοπο και ποια οφέλη προσφέρει σε μια επιχείρηση.


Domain Authority: Η χρήση του Domain Authority στο SEO

Ένας από τους όρους που χρησιμοποιείται συχνά στο SEO είναι το domain authority που ουσιαστικά δηλώνει την εγκυρότητα ενός ιστότοπου.