Το Search Intent, ή η πρόθεση αναζήτησης, είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για τη στρατηγική SEO μιας επιχείρησης. Η κατανόηση της πρόθεσης των χρηστών που πραγματοποιούν αναζητήσεις είναι απαραίτητη για τη δημιουργία περιεχομένου που θα τους βοηθήσει να βρουν αυτό που χρειάζονται.

Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε τι είναι το Search Intent, πώς να το προσδιορίσουμε και πώς να το χρησιμοποιήσουμε για τη βελτίωση της στρατηγικής SEO της επιχείρησής σας.

Search Intent: Γιατί είναι σημαντικό για το SEO;

Ο κύριος στόχος των μηχανών αναζήτησης (όπως η Google) είναι να παρέχουν σχετικά αποτελέσματα στους χρήστες.

Η Google έχει καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για την ερμηνεία της πρόθεσης πίσω από τα ερωτήματα αναζήτησης που χρησιμοποιούνται στην αναζήτηση. 

Έτσι, αν θέλουμε να δημιουργήσουμε περιεχόμενο που θα βρίσκεται στα πρώτα αποτελέσματα της Google, πρέπει να βεβαιωθούμε ότι οι ιστοσελίδες μαας ικανοποιούν την πρόθεση αναζήτησης πίσω από τις λέξεις-κλειδιά

Χαρτογραφώντας λοιπόν το Search Intent στη διάρκεια της έρευνας για τις λέξεις – κλειδιά θα έχουμε μια πιο αποτελεσματική στρατηγική περιεχομένου γιατί 

  • Θα στοχεύουμε σε λέξεις-κλειδιά που ευθυγραμμίζονται με τις ανάγκες του κοινού.
  • Θα δημιουργήσουμε σχετικό περιεχόμενο κατανοώντας τις πραγματικές ανάγκες των χρηστών.
  • Θα κερδίσουμε υψηλότερη κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης.

Search Intent: Τι είναι το Search Intent και η πρόθεση χρήστη

Το Search Intent που αρκετές φορές χρησιμοποιείται σε παραλλαγή με τον όρο User Intent ή η πρόθεση αναζήτησης ή πρόθεση χρήστη, αν θέλουμε να το μεταφράσουμε στα ελληνικά είναι ο  κύριος στόχος που έχει ένας χρήστης όταν πληκτρολογεί ένα ερώτημα σε μια μηχανή αναζήτησης.

4 Τύποι Search Intent

  • Informational, η πληροφοριακή πρόθεση
  • Commercial, η εμπορική πρόθεση
  • Navigational, η πρόθεση πλοήγησης
  • Transactional, η πρόθεση αγοράς

Χρησιμοποιώντας το Search Intent για βρούμε λέξεις – κλειδιά

Ας πάρουμε για παράδειγμα το θέμα ή τη λέξη κλειδί “κατασκευή ιστοσελίδας”

Μέσα από τις 4 αυτές κατηγορίες μπορούμε να αποτυπώσουμε το ταξίδι του χρήστη από τη στιγμή που θα ψάξει για πρώτη φορά πως να δημιουργήσει μια ιστοσελίδα μέχρι να καταλήξει να στείλει email για να ξεκινήσει να λαμβάνει προσφορές.

Informational Search Intent
  • κατασκευή ιστοσελίδας οδηγός
  • πώς να κατασκευάσετε ιστοσελίδα
  • βήματα για κατασκευή ιστοσελίδας
  • Δημιουργία ιστοσελίδας
Commercial Search Intent
  • επαγγελματική κατασκευή ιστοσελίδας
  • τιμές για κατασκευή ιστοσελίδας
  • προσφορές κατασκευής ιστοσελίδων
Navigational Search Intent
  • κατασκευής ιστοσελίδων + brand names
  • καλύτερες εταιρείες για κατασκευή ιστοσελίδων
  • σύγκριση εταιρειών κατασκευής ιστοσελίδων
Transactional Search Intent
  • προσφορά για κατασκευή ιστοσελίδας
  • πακέτα κατασκευής ιστοσελίδων
  • κόστος κατασκευής ιστοσελίδων

User Intent και Google

Η ίδια η Google στον οδηγό της για την αξιολόγηση της ποιότητας των αποτελεσμάτων Quality Rater Guidelines αναφέρει πέντε κατηγορίες προθέσεων

  • Ερωτήματα γνώσης: όταν ένας χρήστης ψάχνει απαντήσεις σε απλές ερωτήσεις
  • Ερωτήματα πράξης: όταν ένας χρήστης προσπαθεί να επιτύχει ένα στόχο ή να συμμετάσχει σε μια δραστηριότητα
  • Ερώτηση ιστοτόπου: όταν ένα χρήσης αναζητά ένα συγκεκριμένο ιστότοπο ή ιστοσελίδα
  • Ερώτηση επισκέψης επί τόπου: όταν τα ερωτήματα αφορούν ένα συγκεκριμένο εμπορικό κατάστημα ή μια κατηγορία
  • Ερώτηση με πολλαπλές προσθέσεις: H Google επισημαίνει στον οδηγό της πως πολλά από τα ερωτήματα των χρηστών έχουν πολλαπλές προθέσεις.

Πώς βρίσκουμε το Search Intent

  1. Υπάρχουν λέξεις – κλειδιά που έχουν προφανή την πρόθεση χρήστη. 
  2. Συχνά τα εργαλεία ανάλυσης που χρησιμοποιούμε στο SEO, παρέχουν πληροφορίες για την πρόθεση χρήστη. 
  3. Χρησιμοποιώντας το Marketing Funnel και τα στάδια γνώσης ενός καταναλωτή
  4. Στις περιπτώσεις που δεν έχουμε μια σαφή εικόνα, τότε συμβουλευόμαστε τις SERPS, τις σελίδες αποτελεσμάτων της Google. Από τα αποτελέσματα μπορούμε να διαπιστώσουμε τι θεωρεί η Google ως περιεχόμενο που εξυπηρετεί την πρόθεση χρήστη. Ανιχνεύουμε, δηλαδή, το τύπο περιεχομένου που βρίσκεται στα οργανικά αποτελέσματα της Google

Marketing Funnel και τα Στάδια Γνώσης

To Μarketing Funnel είναι το ταξίδι ενός καταναλωτή από το πρώτο στάδιο να εντοπίσει μια ανάγκη μέχρι να προχωρήσει σε μια αγορά που θα ικανοποιεί αυτήν την ανάγκη του. 

Υπάρχει εκτενή βιβλιογραφία και άρθρα σχετικά με το Marketing Funnel, ωστόσο εμείς θεωρούμε πως η περιγραφή του του Eugene Schwartz το 1966 για τα “Στάδια Γνώσης” ( Stages of Awareness) του καταναλωτη. Στο βιβλίο του Breakthrough Advertising, ο Schwartz αναλύει την γνωση του αγοραστή σε πέντε διακριτές φάσεις: άγνοια, γνώση του προβλήματος, γνώση της λύσης, γνωση του προϊόντος και μεγαλύτερη γνωση. 

Χρησιμοποιώντας τα στάδια γνώσης στη θέματική για την “κατασκευή ιστοσελίδας”

Στάδιο 1: Άγνοια του προβλήματος

Σε αυτό το στάδιο, ο καταναλωτής δεν γνωρίζει καν ότι έχει μια ανάγκη που θα μπορούσε να ικανοποιηθεί με μια κατασκευή ιστοσελίδας. Για παράδειγμα, ένας επιχειρηματίας μπορεί να μην γνωρίζει ότι μια ιστοσελίδα θα μπορούσε να τον βοηθήσει να αυξήσει τις πωλήσεις του ή να προσελκύσει περισσότερους πελάτες.

Στάδιο 2: Γνώση του προβλήματος

Σε αυτό το στάδιο, ο καταναλωτής συνειδητοποιεί ότι έχει μια ανάγκη. Για παράδειγμα, ο επιχειρηματίας μπορεί να συνειδητοποιήσει ότι η ιστοσελίδα του είναι ξεπερασμένη και δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της επιχείρησής του.

Στάδιο 3: Γνώση της λύσης

Σε αυτό το στάδιο, ο καταναλωτής γνωρίζει ότι μια κατασκευή ιστοσελίδας θα μπορούσε να είναι η λύση στο πρόβλημά του. Για παράδειγμα, ο επιχειρηματίας μπορεί να μάθει ότι μια νέα ιστοσελίδα θα μπορούσε να του βοηθήσει να βελτιώσει την ορατότητά του στις μηχανές αναζήτησης, να προσελκύσει περισσότερους πελάτες και να αυξήσει τις πωλήσεις του.

Στάδιο 4: Γνώση του προϊόντος

Σε αυτό το στάδιο, ο καταναλωτής ενημερώνεται για τις διάφορες επιλογές που υπάρχουν για την κατασκευή ιστοσελίδας. Για παράδειγμα, ο επιχειρηματίας μπορεί να μάθει για τις διαφορές μεταξύ μιας απλής ιστοσελίδας και ενός ηλεκτρονικού καταστήματος.

Στάδιο 5: Μεγαλύτερη γνώση

Σε αυτό το στάδιο, ο καταναλωτής έχει ολοκληρωμένη εικόνα για την κατασκευή ιστοσελίδας και είναι έτοιμος να προχωρήσει σε αγορά. Για παράδειγμα, ο επιχειρηματίας μπορεί να έχει αποφασίσει ότι χρειάζεται μια νέα ιστοσελίδα που θα είναι responsive, θα είναι φιλική προς την αναζήτηση και θα διαθέτει ένα σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών.

Tα Στάδια Γνώσης και το “Messy Middle”

Βέβαια το 2024, όταν εξετάζουμε τα “Στάδια Γνώσης” και ειδικά στο digital περιβάλλον, θα πρέπει να γνωρίζουμε πως οι ανάγκες των ανθρώπων για αγορές αλλάζουν συνεχώς, καθώς προσπαθούν να συμβαδίσουν με την υπερπληθώρα τόσο των πληροφοριών, όσο και των επιλογών, να ξεφύγουν από τον digital θόρυβο και να βρουν αυτό που θα πολλαπλασιάσει την αξία της αγοράς τους. Είναι κοινή διαπίστωση πως το Marketing Funnel δεν είναι πλέον γραμμικό.

Από τις διάφορες μελέτες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, έχει διαπιστωθεί πως οι αγοραστές έχουν πρόθεση αγοράς ενός προϊόντος και συχνά καταλήγουν να αγοράζουν κάτι εντελώς διαφορετικό. Το “Messy Middle” σύμφωνα με την έρευνα της Google και των The Behavioural Architects είναι η μέση κατάσταση ενός καταναλωτή ανάμεσα σε δύο νοοτροπίες: Την εξερεύνηση και την αξιολόγηση.

Και οι αγοραστές φαίνεται πως μπορούν να κάνουν αρκετούς κύκλους μεταξύ της εξερεύνησης και της αξιολόγησης.

Το περιεχόμενο στα οργανικά αποτελέσματα.

Όταν δυσκολευόμαστε να βρούμε την πρόθεση χρήστη πίσω από τα keywords, είναι φαίνεται πως δεν είναι αρκετά ξεκάθαρή, τότε θα στραφούμε προς την υπάρχουσα κατάταξη και θα αξιολογήσουμε το περιεχόμενο που προβάλλεται στα πρώτα αποτελέσματα.

Εκεί συχνά θα βρούμε να κρύβεται η πρόθεση του χρήστη και ο τύπος του περιεχομένου που θα πρέπει να δημουργήσουμε: μπορεί να είναι μια landing page, μια ιστοσελίδα προιοντος, μια ιστοσελίδα προϊόντος, ένα βίντεο, φωτογραφίες ή blogposts: τύπου “Τα καλύτερα… “Τα φθηνότερα… ή “Πως…”

Εξετάζοντας τα οργανικά αποτελέσματα σε συνάρτηση με την πρόθεση αναζήτησης μπορούμε να πειραματιστούμε:

  • Να ακολουθήσουμε την πεπατημένη, δημιουργώντας αντίστοιχο τύπο περιεχομένου, προσφέροντας όμως μια καινούρια πληροφορία ή μια διαφορετική προσέγγιση.
  • Να ξεφύγουμε από την πεπατημένη, δημιουργώντας περιχόμενο που θα συνδυάζει δύο ή περισσότερες μορφές περιεχομένου.

Την επόμενη φορά που θα ξεκινήσετε μια έρευνα για τις λέξεις-κλειδιά για το περιεχόμενό σας, μη ξεχάσετε να συμπεριλάβετε το search intent στη στρατηγική σας.